Välkommen till doktorand Annika Nymans 75%-seminarium. Opponent: Laura Louise Schultz, Köpenhamns universitet.
Anmäl dig här för att delta online
Anmäl dig här för att delta på IAC
I mitt forskningsprojekt med arbetsnamnet “Dubbla tragedier – om att låta en litterär slitning omvandla ett dramatiskt skrivande” arbetar jag med det jag kallar för en litterär slitning. Denna tar utgångspunkt i frågan om olika kvaliteter i detta skrivande, nämligen en dramatisk kvalitet som har att göra med en koncentration på mellanmänskligt handlande, och en litterär kvalitet som förmår berätta med ord. Min erfarenhet är att ett dilemma uppstår då dessa kvaliteter kombineras med varandra. Olika slags narrativitet möjliggörs och skrivandet hamnar i ett läge där kompromisser görs. Jag försöker genom mitt projekt att göra denna slitning produktiv i mitt skrivande. Snarare än att lösa dilemmat så överdriver jag det och låter det förvandla skrivandet. I tre verk – av vilka två hittills ingår i mitt material – får slitningen och dess produktivitet olika konsekvenser. I Sysslolösa unga män med tillgång till vapen menar jag att finner en fluktuerande narrativitet, och i Jag är Jago uppstår ett polyfont berättande.
Hitta här materialet till 75% seminarium
Läshänvisning
Annika Nyman är dramatiker och doktorand vid Teaterhögskolan i Malmö, där hon sedan 2013 också är lärare på dramatikerutbildningen. Hon har tidigare drivit Malmöbaserade teater mutation och är nu kopplad till scenkonstkollektivet K. Polyfon. Senast var hon aktuell i “Jag är Jago” på Teaterhögskolan i Malmö (hösten 2019), “Sysslolösa unga män med tillgång till vapen” på Göteborgs Stadsteater (våren 2020) och “Odjuret” på Månteatern i Lund (våren 2020). Vintern 2022 är hon aktuell med “Hennes kind lutad mot hans ryggtavla” på Kilen, Stockholm Stadsteater, i regi av Gustav Englund.